تأثیر آموزش نوین بر رشد علمی و مهارتی دانش‌آموزان و معلمان ابتدایی
کد مقاله : 2050-NCEEA3 (R1)
نویسندگان
علی مرادی *، محسن رضائی سرتشنیزی، قاسم رمضانی
فرهنگی رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش نوین بر رشد علمی و مهارتی دانش‌آموزان و معلمان ابتدایی در مدارس پسرانه شهرکرد انجام شد. طرح پژوهش از نوع کاربردی با روش نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) بود و نمونه‌ای شامل ۳۰ معلم و ۶۰ دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه سنجش اثربخشی تدریس معلمان (TES) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان (SAES) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ و AMOS نسخه ۲۴ تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات اثربخشی تدریس معلمان و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش یافت .(p < 0.001) آزمون همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معناداری میان اثربخشی تدریس معلمان و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان نشان داد .(r = 0.74, p = 0.001) تحلیل رگرسیون نیز اثربخشی تدریس معلمان را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده معنادار خودکارآمدی تحصیلی معرفی کرد .(β = 0.68, p < 0.001) نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تفاوت معناداری را بین گروه‌های آزمایش و کنترل پس از کنترل اثر پیش‌آزمون تأیید کرد .(F = 27.53, p < 0.001) این یافته‌ها بیانگر تأثیر مثبت روش‌های نوین تدریس بر ارتقای کیفیت تدریس معلمان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان است و بر اهمیت به‌کارگیری راهبردهای آموزشی نوین در مدارس ابتدایی تأکید دارد.
کلیدواژه ها
آموزش نوین، اثربخشی تدریس، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر