نقش روانشناسی شناختی در بهینه‌سازی برنامه‌ریزی درسی و توسعه امور تربیتی در مدارس
کد مقاله : 2048-NCEEA3 (R2)
نویسندگان
قاسم رمضانی *، علی مرادی، محسن رضائی سرتشنیزی
فرهنگی رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلات روانشناسی شناختی بر سبک‌های یادگیری و اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس شهرکرد انجام شد. طرح پژوهش از نوع کاربردی با روش نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) بود و نمونه‌ای شامل ۶۰ دانش‌آموز از پایه‌های چهارم و پنجم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اضطراب تحصیلی و پرسشنامه سبک‌های یادگیری بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ و AMOS نسخه ۲۴ تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات اضطراب تحصیلی و سبک‌های یادگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری کاهش یافته و بهبود یافته است .(p < 0.001) آزمون همبستگی پیرسون رابطه منفی و معناداری میان اضطراب تحصیلی و سبک‌های یادگیری در گروه آزمایش نشان داد .(r = -0.68, p = 0.001) تحلیل رگرسیون نیز اضطراب تحصیلی را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده معنادار سبک‌های یادگیری معرفی کرد .(β = -0.72, p < 0.001) نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تفاوت معناداری را بین گروه‌های آزمایش و کنترل پس از کنترل اثر پیش‌آزمون تأیید کرد .(F = 35.67, p < 0.001) این یافته‌ها بیانگر تأثیر مثبت مداخلات روانشناسی شناختی بر کاهش اضطراب تحصیلی و بهبود سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان است و بر اهمیت استفاده از روش‌های روانشناسی شناختی در مدارس ابتدایی تأکید دارد.
کلیدواژه ها
روانشناسی شناختی، اضطراب تحصیلی، سبک های یادگیری، مداخلات شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر