تاملی بر شایستگی های اخلاق حرفه ای معلم با تاکید برآموزه های قرآن کریم |
کد مقاله : 1883-NCEEA3 (R4) |
نویسندگان |
زهره تقوی * استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان.889-4665.تهران- ایران. |
چکیده مقاله |
هدف از این تحقیق بیان برخی ویژگی های اخلاقی معلم با عنوان شایستگی های اخلاقی معلم می باشد که از ارکان اساسی در فرآیند آموزش و یادگیری است و تأثیر عمیقی بر کیفیت آموزش و روابط میان معلم و دانشآموزان دارد. روش پژوهش تحلیلی- اسنادی است که از آیات قرآن و تفاسیر، روایات معصومین علیهم السلام ، کتابها، مقالات، اطلاعات را جمعآوری شده و دادهها تحلیل و نتایج و یافتههای از آنها استخراج شده. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در اخلاق حرفه ای معلم چهار ویژگی کلیدی شامل نیت خالص، سعه صدر، احترام و مسئولیتپذیری به عنوان اصول بنیادین اخلاق حرفهای معلم شناخته میشوند و این چهار مؤلفه در تربیت و موفقیت معلم نقش اساسی دارد که قرآن هم بر آنها تاکید فراوان دارد.نیت خالص در عملکرد معلم یکی از جنبههای مهم در فرآیند تربیت ویادگیری است که میتواند بر کیفیت تدریس و بهبود آموزش دانشآموزان تأثیر بگذارد وصبغه الهی درتربیت حاکم شود. معلم با سعه صدر و حلم و بردباری فضای امن در آموزش ایجاد می کند و موجب پیشرفت تحصیلی می شود. احترام به دانش آموزان در رشد و شکل گیری شخصیت و تقویت اعتماد به نفس دانش آموز تاثیر مستقیم دارد و مسؤلیت پذیری معلم درمقابل خود، دانشآموزان، خانوادهها و جامعه است و شامل جنبههای مختلفی از جمله تدریس مؤثر، ایجاد محیط یادگیری مثبت، حمایت از دانشآموزان، ارتقاء کیفیت آموزش، رشد علمی و شخصیتی دانش آموزان، بهداشت و سلامت جسم و روان میشود. |
کلیدواژه ها |
قرآن، اخلاق حرفه ای، معلم، تربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |