نقش و بایستگی انگیزش به عنوان نقطه پرگار ساحت های تربیتی در تحقق اثربخشی مدارس
کد مقاله : 1869-NCEEA3 (R2)
نویسندگان
محمدمهدی نقیبیان1، ادیبه برشان *2، فاطمه کاردان2
1دانشگاه فرهنگیان کرمان
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
در سال‌های اخیر، سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش فانوس دریایی بزرگی برای انواع کنش‌های آموزشی‌ و پرورشی بوده که در ساحت‌های مختلف به روشنگری معلمان می‌پردازد تا دانش آموزان توانمندی هایی را با علاقمندی و متناسب با ویژگی‌های شناختی دوره خود کسب نمایند. با تاکید بر اهمیت انگیزش به عنوان یک عامل مهم و کلیدی در فرآیند یادگیری و تدریس، این پژوهش به دنبال بررسی نقش و اهمیت انگیزش به عنوان نقطه پرگار ساحت‌های تربیتی بر کیفیت آموزش و چگونگی اثربخشی مدارس بوده‌است، و در آن از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده‌است. حوزه پژوهش کیفی و از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر تحلیل، اسنادی است. به منظور گرد آوری داده‌های لازم برای پاسخ‌گویی به سوال پژوهش، اسناد و مقالات موجود و مرتبط با موضوع حاضر جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نویسندگان با تحلیل سه بعد انگیزش(نیازها، ارزش‌‌ها و اهداف) و نقش آنها در ایجاد انگیزه و تاثیری که انگیزش بر اجرای ساحت‌های تربیتی دارند، متوجه شدند که این سه بعد به مانند چرخ دنده‌هایی عمل می‌کنند که باعث حرکت مدار انگیزش و انگیزه و به تبع تاثیر این مدار بر اجرای ساحت‌های تربیتی تاثیر گذار هستند. از آنجایی که مدرسه تأثیر بسزایی بر رشد و توسعه افراد دارد،محققان پیشنهاداتی برای اثر بخشی مدارس مبتنی بر ساحت‌های تربیتی ارائه داده‌اند.
کلیدواژه ها
انگیزش، ساحت‌های تربیتی، اثربخشی مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر