تحلیل اسناد مرتبط با نظام تربیت معلم در حوزه امور تربیتی |
کد مقاله : 1863-NCEEA3 (R4) |
نویسندگان |
علی صحبت لو *1، عین اله عابدی2 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران، Alisohbatlo@cfu.ac.ir 2دانشجوی رشته فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شاهد تهران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اسناد مرتبط با نظام تربیت معلم در زمینه امورتربیتی انجام گرفت. برای دستیابی به این هدف، از روش مطالعه توصیفی و تحلیل اسنادی بهره گرفته شده است. کلیه اسناد بالادستی مرتبط با دانشگاه فرهنگیان در موضوع امورتربیتی مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها نشان میدهدکه دانشگاه فرهنگیان در اجرای برنامههای درسی مصوب امور تربیتی، به لحاظ تناسب حجم و محتوای کتب درسی با اهداف، روزآمدی، توجه به مخاطب، تغییر جهت از محتوا به یادگیری، و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، با وضع مطلوب فاصله دارد. اسناد بالادستی نظام تربیت معلم در حوزه امور تربیتی، هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی، با چالشهایی روبرو هستند و با وضعیت قصد شده در اسناد بالادستی فاصله دارند. فقدان الگوی مناسب تربیت معلم و چارچوب مدون شایستگیهای مربیان در برنامه درسی تربیت معلم، موجب آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت مربی شده است. بر این اساس، پیشنهاد میشود که برنامه درسی تربیت معلم در زمینه امور تربیتی با رویکرد بومیسازی و مبتنی بر تعلیم و تربیت ایرانی-اسلامی تدوین شود. همچنین، سرفصلهای موجود پس از ارزیابی، بازنگری شده و محتوای دروس با اسناد بالادستی انطباق داده شود. |
کلیدواژه ها |
مربی، امورتربیتی، برنامه درسی، اسنادبالادستی، تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |