بررسی رابطه و تعیین نقش رفتارهای معلم در تبیین پیشرفت تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان
کد مقاله : 1806-NCEEA3 (R1)
نویسندگان
ادیبه برشان *1، امیر سلطانی نژاد2، محمدمهدی نقیبیان3
1هیئت علمی گروه علوم تربیتی
2مدرس دانشگاه فرهنگیان کرمان
3کارشناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه و تعیین سهم نسبی رفتارهای معلم در تبیین پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متوسطه دوم (مدارس دولتی) شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل داده اند که از میان آنان سیصد و هفتاد و سه نفر دانش آموز با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه های رفتارهای معلم و سلامت روان پاسخ داده اند. طبق یافته های پژوهش حاضر اشتیاق معلم، تنوع روش‌های تدریس، دانش زیربنایی و تعامل ارتباطی وی با دانش آموز با 95 درصد اطمینان به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند و از سوی دیگر نحوه تعامل معلم، بازخورد شایستگی و آرامش وی با 95 درصد اطمینان از بیشترین تاثیر در تامین سلامت روان دانش آموزان برخوردارند. بدین ترتیب شایسته است که در تربیت و آموزش معلمان بر عواملی چون دانش زیربنایی، آگاه بودن با تکنیک های تدریس و مهارت هایی چون برقراری ارتباط تاکید شود.
کلیدواژه ها
رفتارهای معلم، پیشرفت تحصیلی، سلامت روان، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی