بررسی سیر تاریخی رویکردهای یاددهی- یادگیری در نظام آموزش و پرورش ایران و آمریکا |
کد مقاله : 1782-NCEEA3 (R1) |
نویسندگان |
وحید آدینه وند *، سارا خزائی مدیر مدرسه |
چکیده مقاله |
مهمترین فرایند نظام آموزشی یادگیری-یاددهی ست و آنچه نمیتوان از آن عدول کرد، مقوله یادگیری دانش آموزان است. این پژوهش با هدف بررسی سیر تاریخی رویکردهای یاددهی -یادگیری در نظام م آموزش و پرورش ایران و آمریکا انجام گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی مقایسه ای استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمامی منابع، پژوهش و مقالاتی هستند که درمورد برنامه درسی، نظام آموزشی و فرایند یادگیری- یاددهی ایران و آمریکا( از سال 2000 تا 2014 میلادی) به بیان نظر پرداخته یا اطلاعاتی را در مورد سیر تحول نظام آموزش و پرورش این دو کشور نشان میدهند. نمونه گیری در این پژوهش در میان مقاله های مرتبط و به صورت نمونه گیری هدفمند توسط محقق انجام گرفته است. بدین صورت که سعی گردیده است مقالات مرتبط با آموزش و پرورش ایران و آمریکا جمع آوری و به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی اسناد و کتابهای نوشته شده عمدتاً در کشورهای پیشرفته این واقعیت را روشن میکند که نظام آموزش و پرورش تا اواسط قرن بیستم به بی راهه رفته و بین آموزش و زندگی شکاف عمیقی را به وجود آوردهاست. شکاف بین واقعیتهای زندگی و آموزشهای مدرسهای، گرفتاریها و شکستها و زحمت افزایی را درست میکرد. آنچه مسلم با توجه به بررسی تطبیقی فرایند یاددهی-یادگیری نظام آموزش و پرورشی که متکی بر استانداردها( محتوا، عملکرد، سنجش دانش آموزان، آمادهسازی معلمان، پیشرفت شغلی معلمان، ساختار نظارت و سرپرستی و حمایت مردمی )باشد، کلید پیشرفت فناوریهای اطلا عات و ارتباطات در محتوای کتابهای درسی است |
کلیدواژه ها |
یادگیری، یاددهی، آموزش و پرورش ایران، آموزش و پرورش آمریکا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |