بررسی آسیب شناسی امور تربیتی و کاهش آن بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1764-NCEEA3 (R3) |
نویسندگان |
محبوبه منیری *1، مهدیس مرید2، عطیه قنواتی3 1کارشناس مسئول انجمن اولیا مربیان آموزش و پرورش ناحیه یک یزد 2کارشناس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش ناحیه یک یزد 3کارشناس امور بانوان و جوانان آموزش و پرورش ناحیه یک یزد |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی آسیبشناسی امور تربیتی و مشاوره و کاهش آن با همکاری معلمان و سایر دستاندرکاران آموزش بر پایه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است. نقش معلم در پرورش ابعاد مختلف دانشآموز، به ویژه ساحتهای سند تحول، حائز اهمیت است. آموزش و پرورش به عنوان نمادی اجتماعی نقش کلیدی در شکلگیری هویت و شخصیت فرد ایفا میکند. مدرسه در رشد شخصیت دانشآموز به دو دلیل حیاتی است: نخست، وارد شدن در دورهای که یادگیری آسانتر است و دوم، ایجاد کنترل مثبت از سوی مربیان که به بالندگی و رشد هویت فردی و اجتماعی کمک میکند. با توسعه تعلیم و تربیت و افزایش دانشآموزان در کلاسها، مدرسه به مکانی تبدیل شد که فردیت دانشآموزان نادیده گرفته شد. این مسئله با اصول آموزش و پرورش و روانشناسی در تضاد بود و به مشکلات اخلاقی و تربیتی منجر شد. متفکران تعلیم و تربیت بر این باورند که برای کمک به کودکان و نوجوانان، باید امور تربیتی احیا شود تا والدین و مربیان آنان را به عنوان افرادی با نیازهای متنوع ببینند و در حل مشکلاتشان تلاش کنند. هدف اصلی مشاوره، رشد شخصی و روانی کودک و هدایت او به سمت بلوغ اجتماعی است. روش تحقیق این پژوهش مروری و کتابخانهای است و محققان از منابع مرتبط بهره بردهاند تا نیازهای آموزشی و پرورشی کودکان و نوجوانان را روشن کنند. در این راستا، وظایف آموزش و پرورش، تعاریف تربیت، همکاری والدین و مربیان و پیشنهادات اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است تا لزوم هماهنگی در این زمینه بیشتر نمایان شود. |
کلیدواژه ها |
آسیب شناسی امور تربیتی و مشاوره، مشارکت معلمان، تربیت، سند تحول |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |