مرور مولفه‌ی تفکر انتقادی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1763-NCEEA3 (R1)
نویسندگان
فریبا سپهری *
دانشگاه فرهنگیان. پردیس حضرت فاطمه الزهرا یزد(س)
چکیده مقاله
هدف: تفکر انتقادی به انتخاب صحیح و قضاوت منطقی فرد در موقعیت‌های پیچیده کمک می‌کند. منابع انسانی و به ویژه معلم، در فرآیند تعلیم و تربیت رکن اصلی محسوب می‌شوند و دستیابی به اهداف نظام آموزش و پرورش، بدون وجود معلمانی برخوردار از توانمندی‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای میسر نمی‌شود. هدف از این مطالعه، مرور مولفه‌ی تفکر انتقادی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است.
روش‌ها: در این مطالعه مروری، مقالات در بانک‌های اطلاعاتی ایرانمدکس، مگیران، پابمد، ساینس‌دایرکت، اسکوپوس و پایگاه اطلاعات علمی جست‌وجو شدند. درمجموع 74مقاله انجام شده در 20 سال اخیر ایران (از سال 1383 تا 1403) شناسایی شد که از این تعداد 10 مقاله، پس از حذف مقالات تکراری و عدم دسترسی به متن کامل انتخاب و بررسی شد.
یافته‌ها: میزان مهارت تفکر انتقادی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در سطح پایینی قرار دارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه نقش مهارت تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت و ارتباط آن با دیگر عوامل شناختی، توجه به رشد و بهبود تفکر انتقادی در دانشجومعلمان، ضروری است.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، دانشجو معلم، مروری، فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر