راهبردهای موثر درتقویت هویت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1758-NCEEA3 (R2)
نویسندگان
الهام شریفی *1، پروین اصغری2
1استادیارگروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665تهران، ایران (e.sahrifi@cfu.ac.ir)
21. استادیارگروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665تهران، ایران (parvin.asghari@cfu.ac.ir)
چکیده مقاله
در جهان امروز، چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و فناوری، تربیت دینی نسل جوان را با موانع جدی مواجه کرده است. ضعف در انتقال آموزه‌های دینی و عدم به‌کارگیری روش‌های جذاب و خلاقانه در نظام آموزشی، منجر به کاهش پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و بروز بحران‌های هویتی در میان دانش‌آموزان شده است. این پژوهش با فرضیه ضرورت بازنگری در راهبردهای تربیتی، تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی و سیره معصومین (ع)، الگوهای نوین و عملی برای تقویت هویت دینی دانش‌آموزان ارائه دهد.
روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق تحلیل متون دینی و بررسی پژوهش‌های علمی معتبر گردآوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که روش‌های سنتی تربیت دینی به‌دلیل عدم توجه به نیازهای متنوع دانش‌آموزان و تغییرات فرهنگی معاصر کارآمدی لازم را ندارند. از سوی دیگر، آموزه‌های قرآنی و سیره معصومین (ع) با تأکید بر الگوگیری، روایتگری و تعقل‌ورزی، ظرفیت بالایی برای ارائه راهکارهای تربیتی جذاب و عملی دارند.
این پژوهش با ارائه راهبردهایی نظیر استفاده از داستان‌های قرآنی، ایفای نقش، چالش‌های اخلاق‌مدارانه و طراحی فعالیت‌های عملی، چارچوبی جامع برای تقویت هویت دینی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کند. این راهبردها نه‌تنها معلمان و مربیان را در تربیت نسلی اخلاق‌مدار و مسئولیت‌پذیر یاری می‌کند، بلکه پاسخی مؤثر به نیازهای تربیتی معاصر ارائه می‌دهد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به‌عنوان الگویی نوین در سیاست‌گذاری‌های آموزشی و طراحی برنامه‌های درسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
تربیت دینی و اخلاقی، هویت دینی، آموزه‌های اسلامی، سیره معصومین، راهبردهای تربیتی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر