بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با انگیزش پیشرفت و توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی ناحیه ۲ شهرستان ارومیه
کد مقاله : 1748-NCEEA3 (R1)
نویسندگان
فرشید رستم زاده *1، حنانه کفاشی مطلق2، نگین منوری گمچی3
1دانشجوی مقطع دکتری مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2. کارشناسی آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ایران
3کارشناسی آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با انگیزش پیشرفت و توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی ناحیه ۲ شهرستان ارومیه می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا از نوع ماتریس همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه ۲ شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 می باشد. نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای انجام شدحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از سه پرسشنامه استاندارد پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران(2013)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و پرسشنامه توسعه حرفه‌ای معلمان نیوجرسی(2014) استفاده شد روایی ابزارها از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شده و پایایی آن‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد تجزیه و تحلیل آماری از طریق نرم‌افزار SPSS انجام گرفت و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و شاخص‌های مرکزی و در بخش آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد تا میزان تأثیر یادگیری خودراهبر بر انگیزش پیشرفت و توسعه حرفه‌ای معلمان مشخص شود.نتایج بررسی در این تحقیق نشان داد که بین یادگیری خودراهبر با انگیزش پیشرفت و توسعه حرفه ای معلمان ابتدایی ناحیه ۲ شهرستان ارومیه رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژه ها
یادگیری خودراهبر، انگیزش پیشرفت، توسعه حرفه ای معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر