بررسی رابطه بین هوش عاطفی و عادات مطالعه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه پنج شهر مشهد
کد مقاله : 1707-NCEEA3 (R1)
نویسندگان
فاطمه مرادی بعد *
کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزشکده فنی و حرفه ای ثامن الحجج، مشهد، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش عاطفی و عادات مطالعه دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را، دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه پنج شهر مشهد در سال تحصیلی 1403 به تعداد 7892 تشکیل دادند. ابتدا با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه به تعداد 366 نفر انتخاب، و سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، تعداد شش مدرسه انتخاب و سپس از بین آن‌ها متناسب با تعداد کلاس‌ها و تعداد دانش‌آموزان، نمونه‌های پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های هوش عاطفی و عادات مطالعه بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی و با کمک نرم‌افزار Spss نسخه 24 انجام گرفت. نتایج نشان داد بین هوش عاطفی و عادت مطالعه به میزان 675/0 همبستگی مثبت و معنی‌دار وجود دارد، و هوش عاطفی قادر به پیش‌بینی عادت مطالعه به میزان 532/0 می‌باشد. با توجه به نتایج، مدیران آموزش‌وپرورش، مدیریت مدرسه، معلمان و مؤسسات آموزشی می‌توانند از این یافته‌ها برای درک، حمایت و مداخله برای توسعه انگیزه یادگیری و عادت مطالعه در بین دانش آموزان استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
هوش عاطفی؛ عادات مطالعه؛ دانش آموزان پایه ششم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر