بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه پنج شهر مشهد |
کد مقاله : 1706-NCEEA3 (R1) |
نویسندگان |
فاطمه مرادی بعد * کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزشکده فنی و حرفه ای ثامن الحجج، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی معلمان ابتدایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه پنج شهر مشهد در سال تحصیلی 1403 به تعداد 7892 است. ابتدا با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه به تعداد 366 نفر انتخاب، و سپس با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد شش مدرسه انتخاب و سپس از بین آنها متناسب با تعداد کلاسها و تعداد دانشآموزان، نمونه ها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای پیشرفت تحصیلی و مهارتهای ارتباطی بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و با کمک نرمافزار Spss نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مهارتهای ارتباطی معلمان قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است، و بین مهارتهای ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به میزان 0.788، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به یافتهها، نتیجهگیری میشود که یکی از ابزارهای مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، نقش معلمان و میزان مهارتهای ارتباطی آنها در محیط تحصیل است. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای ارتباطی؛ پیشرفت تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |