| تعلیم و تربیت در پرتو روانشناسی مثبتنگر، از نظریه تا عمل |
| کد مقاله : 1608-NCEEA3 (R2) |
| نویسندگان |
|
جمال الدین کاظمی گلوردی * کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران |
| چکیده مقاله |
| تعلیم و تربیت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این فرآیند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه فردی و اجتماعی انسانها دارد. از جمله اهمیتهای اصلی آن میتوان به تقویت تواناییهای عقلانی و عاطفی، افزایش دانش و مهارتها، تشکیل شخصیت و هویت فردی، و گسترش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. روانشناسی مثبتنگر به بررسی جنبههای مثبت و توانمندیهای انسان میپردازد و بر افزایش خوشبختی، رضایتمندی و رشد فردی تأکید دارد. این رویکرد از مفاهیم کلیدی مانند شادی، خوشبختی، امید، معنا و دستاورد برای تبیین بهزیستی استفاده میکند. معلمان و والدین نقش مهمی در ترویج مثبتنگری در محیط آموزشی دارند. آنها میتوانند با ایجاد محیطهای مثبت و حمایتکننده، تشویق به شناخت و پذیرش نقاط قوت و ضعف، و ایجاد تجربههای موفقیتآمیز، به بهبود رفاه عاطفی و روانی دانشآموزان کمک کنند. این تحقیق به روش کتابخانهای و به صورت مروری یکپارچه، به کمک منابع نظری و پژوهشی مرتبط انجام شده؛ به این صورت که محتوای مورد بحث از کتب و مقالات موجود در این زمینه گردآوری گردیده است. |
| کلیدواژه ها |
| تعلیم، تربیت، روانشناسی مثبتنگر |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |