نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دو زبانه در مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1580-NCEEA3 (R2)
نویسندگان
مصطفی قرابی *1، آرمان گلزار1، سامان مدرسی خواه1، سجاد قبیتی حسب1، حسین رضایی شریف آبادی2
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خوزستان
2عضو هیات علمی گروه الهیات و معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان خوزستان ، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه در مقطع ابتدایی می‌پردازد. هدف از این پژوهش، تحلیل تأثیرات عاطفی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و همچنین تأثیر هویت خانوادگی بر دانش‌آموزان دوزبانه‌ای است که در این مقطع حساس تحصیل می‌کنند. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شده است. در ابتدا، ابعاد مختلف خانواده به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین نهادهای اجتماعی و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز بررسی شده است. در ادامه، چالش‌ها و مزایایی که یک دانش‌آموز دوزبانه در مقایسه با دانش‌آموز تک‌زبانه با آن مواجه می‌شود، مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مرحله پایانی نیز اهمیت مقطع ابتدایی و تأثیر آن بر روند تحصیلی دانش‌آموزان تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که نقش و ابعاد تأثیرگذاری خانواده بر دانش‌آموزان دوزبانه مقطع ابتدایی به میزان قابل‌توجهی چشمگیر است. توجه و دقت بیشتر به این موضوع می‌تواند بسیاری از موانع و مشکلاتی را که این دانش‌آموزان با آن‌ها روبه‌رو هستند، برطرف کند.
کلیدواژه ها
نقش ﺧﺎﻧﻮﺍده، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان، دوزبانه، ﻣﻘﻄﻊ ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر