بررسی اهداف و محتوای تربیتی از منظر نهج البلاغه |
کد مقاله : 1552-NCEEA3 (R2) |
نویسندگان |
مژده علیزاده * دانشگاه فرهنگیان یزد |
چکیده مقاله |
یکی از ضرورت های اصلی یک جامعه مسلمان ارائه برنامه ای در زمینه آموزش و پرورش آن است که لازم است از سرچشمه های زلال آن یعنی قرآن و نهج البلاغه استخراج گردد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر «بررسی اهداف و محتوای تربیتی از منظر نهج البلاغه» است. به منظور وصول به هدف فوق از روش توصیفی -تحلیلی و از منابع کتابخانه ای استفاده گردیده است. نتایج تحقیق مبین آن است که هدف غایی در آموزش از منظر نهج البلاغه را می توان در معرفت نسبت به خداوند و تقرب الی الله و مهم ترین اهداف کلی را در به منصه ظهور آوردن عالمانی ربّانی، ایجاد یقظه در متعلمان و رشد عقل آنها، تقویت روحیه پرسشگری و سوق دادن متعلمان به سمت تحقیق و یادگیری مباحث نو، تحقق اندیشه خلاق در متعلمان، سوق دادن متعلمان به سمت اتحّاد، وحدت و انسجام گروهی، و حفظ استقلال جامعه دانست. مهم ترین ملاک های انتخاب محتوا نیز شامل انتخاب محتوا از منابع مورد اعتماد چون قرآن و سنت و سیره پیامبر ص و ائمه اطهار ع، تدبربرانگیزی محتوا، واداشتن مخاطب به تفکر در خدا و جهان آفرینش و سودمندی محتوا است. |
کلیدواژه ها |
نهج البلاغه، تعلیم و تربیت، اهداف، محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |