تحلیل مؤلفه دانشی سواد سلامت در کتب علوم تجربی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1538-NCEEA3 (R3)
نویسندگان
محمد رضا احمدی1، مهدی ابوالقاسمی نجف آبادی *2
1آموزش و پرورش
2استادیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل مؤلفه دانشی سواد سلامت در کتب علوم تجربی دوره ابتدایی انجام شد. سواد سلامت به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در ارتقای کیفیت زندگی و سلامت فردی و اجتماعی، شامل توانایی دسترسی، فهم و استفاده از اطلاعات سلامت است. مؤلفه دانشی این سواد، زیربنای رفتارهای سلامت‌محور و تصمیم‌گیری آگاهانه محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی و با استفاده از آنتروپی شانون انجام شد. جامعه آماری شامل کتب علوم تجربی پایه‌های اول تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1402 بود. داده‌ها از محتوای متنی، تصویری و فعالیت‌های موجود استخراج شدند. نتایج نشان داد توزیع مؤلفه‌های دانشی سواد سلامت در این کتب نامتوازن است؛ محور «کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» با وزن نسبی 0.324 بیشترین توجه را دریافت کرده است، در حالی که محور «بهداشت عمومی» با وزن نسبی 0.239 کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، پایه ششم بیشترین سهم را در پرداختن به این مؤلفه دارد، در حالی که در پایه‌های پایین‌تر، این توجه کاهش یافته است. این نابرابری می‌تواند انسجام یادگیری و درک عملی دانش‌آموزان از مفاهیم سلامت را تحت تأثیر قرار دهد. بازنگری در محتوای کتب درسی، یکپارچگی مطالب و استفاده از روش‌های نوین آموزشی برای بهبود این وضعیت پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
سواد سلامت، مؤلفه دانشی، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، آموزش ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر