اثربخشی طرح همیار معلم بر عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی ریاضی دانش آموزان دوره اول متوسطه
کد مقاله : 1509-NCEEA3 (R3)
نویسندگان
مهدی محبوبی *1، علیرضا فرجامی2
1دانشجو
2استاد
چکیده مقاله
تدریس باید فعالیتی منظم و مرتب و هدف دار باشد و از پیش طراحی شود و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری باشد و معلم و شاگرد بر هم تأثیر بگذارند. اغلب صاحب نظران ادعا دارند که برنامه هایی در نظام تعلیم و تربیت موفق است که از طریق مشارکت فعال فراگیران و دخالت مستقیم آنان صورت گیرد؛ یکی از عرصه‌های بروز و ظهور مشارکت شیوه تدریس همیاری است در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرح همیار معلم بر عملکرد تحصیلی و خود کارآمدی ریاضی دانش آموزان صورت گرفت. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر روش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 03-1402 می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 30 نفر از آنها انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گماشته شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات پژوهش به صورت کتابخانه‌ای- میدانی می‌باشد. در این پژوهش طرح همیار معلم طراحی شده در 7 جلسه 5/1 ساعته به عنوان متغیر مستقل و عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی ریاضی متغیرهای وابسته بودند که با پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999 )سنجیده شدند. با توجه به نوع فرضیات مطرح شده از نرم افزارهای SPSS و روش کوواریانس جهت بررسی فرضیات تحقیق استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش نشان داد طرح همیار معلم بر عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی ریاضی دانش آموزان دوره اول متوسطه تاثیر معنی داری دارد.
کلیدواژه ها
: همیار معلم، عملکرد تحصیلی، خودکارآمدی ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر