بررسی نقش معلم در تربیت دینی دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1505-NCEEA3 (R6)
نویسندگان
خدابخش قربانپور دشتکی1، حنانه درعلی بنی *2
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر
2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر
چکیده مقاله
تربیت دینی یکی از اساسی‌ترین ابعاد تعلیم و تربیت است که تأثیر بسیار عمیقی بر شکل‌گیری شخصیت، هویت و نگرش دانش‌آموزان دارد. در این میان، معلم به‌عنوان یکی از مؤثرترین عوامل تربیتی، نقش کلیدی و حساس در هدایت، تقویت و نهادینه‌سازی باورهای دینی دانش‌آموزان ابتدایی ایفا می‌کند. معلم نه‌تنها انتقال‌دهنده مفاهیم دینی است، بلکه با تجلی ارزش‌های دینی در رفتار و گفتار خود، الگویی عملی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و تأثیر معلم در تربیت دینی دانش‌آموزان این مقطع انجام شده است. استفاده از روش‌های تدریس خلاقانه، بهره‌گیری از داستان‌ها، مفاهیم کاربردی و ایجاد فضای تعاملی مثبت نقش مهمی در درونی‌سازی ارزش‌های دینی دارد. همچنین، فراهم‌سازی بستر مناسب برای یادگیری عمیق و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌تواند میزان تأثیرگذاری این آموزش‌ها را افزایش دهد. بر این اساس، توانمندسازی معلمان در حوزه هایی چون آموزش دینی و ارتقای دانش تخصصی و اخلاق حرفه‌ای آنان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.
کلیدواژه ها
تربیت دینی، دانش‌آموزان، معلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر