مدل علی خودنظم دهی فراشناختی بر مبنای اشتیاق تحصیلی و سبک های اسنادی با خودکار آمدی برنامه درسی در دانشجویان رشته امور تربیتی |
کد مقاله : 1483-NCEEA3 (R2) |
نویسندگان |
رضا صابری *1، فریده دریس2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2آموزگار ابتدایی شهر ابادان و دانش اموخته رشته اموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمان |
چکیده مقاله |
یکی از مشکلات امروزه دانشجویان رشته امور تربیتی در فرایند یادگیری خود نظم دهی فراشناختی است. پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل علی خودنظم دهی فراشناختی بر مبنای اشتیاق تحصیلی و سبک های اسنادی با خودکار آمدی تحصیلی در دانشجویان رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان رشته امور تربیتی پسر پردیس خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان کرمان در سال 1402 تشکیل دادند، نمونه پژوهش به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 86 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002)، پرسشنامه سبک های اسنادی سلیگمن و همکاران (1983)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان(1999) و پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990). برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل رگرسیون چندگانه، مدل معادلات ساختاری و با اشتفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام شد. یافتهها نشان داد مدل علّی مفروض، پس از اصلاح از برازش مناسبی برخوردار بود. همچنین اشتیاق تحصیلی با خود نظم دهی فراشناختی و خودکارامدی تحصیلی و همچنین سبک های اسنادی با خود نظم دهی فراشناختی و خودکارامدی تحصیلی رابطه مستقیم دارد. همچنین بین خود نظم دهی فراشناختی و خودکارامدی تحصیلی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی و سبک های اسنادی دانشجویان رابطه غیرمستقیم وجود داشت. در نتیجه با توجه به برازش مناسب مدل خودکارامدی تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی و سبک های اسنادی بر خود نظم دهی فراشناختی تاثیرگذار است. |
کلیدواژه ها |
امور تربیتی، خودنظم دهی فراشناختی، اشتیاق تحصیلی، برنامه درسی، سبک های اسنادی، خودکار آمدی تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |