مهارتهای خودمدیریتی در دانشآموزان ابتدایی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی (مرور نظام مند) |
کد مقاله : 1416-NCEEA3 (R1) |
نویسندگان |
سمیه سالاری *، حلیمه علایی قوجق، مریم صالحی شیخی آموزگار |
چکیده مقاله |
در مقاله حاضر به مطالعه و بررسی مروری مطالعات حوزه مهارت خودمدیریتی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با روش کیفی توصیفی و مطالعه کتابخانه ای پرداختیم. طبق مطالعات انجام شده دریافتیم خودمدیریتی به معنای توانایی فرد برای کنترل و هدایت رفتارها، افکار و احساسات خود به منظور دستیابی به اهداف بلندمدت است. این مهارت شامل مؤلفههای مختلفی نظیر تعیین اهداف، مدیریت زمان، خود انگیزشی و راهبردهای مطالعه میباشد. تحقیقات نشان دادهاند که دانشآموزانی که مهارتهای خودمدیریتی را توسعه و ارتقا دادهاند، در مدیریت زمان و تنظیم اهداف خود به صورت کارآمدتر عمل کرده، انگیزهی درونی قویتری دارند و از تکنیکهای مؤثرتری برای مطالعه استفاده میکنند. در نتیجه، این دانشآموزان به نتایج تحصیلی بهتری دست مییابند و همواره از پیشرفت تحصیلی خوبی برخوردارند بنابراین لازم است تا دانش آموزان مهارت های خودمدیریتی را فرا بگیرند و در این راه معلم و والدین از آن ها حمایت لازم را انجام دهند. |
کلیدواژه ها |
خودمدیریتی، پیشرفت تحصیلی، مهارت های خودمدیریتی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |