پداگوژی امور تربیتی و معلممحوری با رویکرد ترویج ارزشهای اخلاقی در مدارس |
کد مقاله : 1213-NCEEA3 (R1) |
نویسندگان |
داود خوش باور * استادیار ، گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889-14665 ،تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
مسأله: نظام آموزشی با چالشهای متعددی در زمینه تربیت اخلاقی دانشآموزان مواجه است. در این میان، نقش معلمان و امور تربیتی در ترویج ارزشهای اخلاقی کمتر مورد توجه علمی قرار گرفته است. این پژوهش به بررسی تأثیر پداگوژی معلممحور بر ترویج ارزشهای اخلاقی در مدارس با تأکید بر امور تربیتی میپردازد. هدف: هدف از این پژوهش، تحلیل علمی و ساختاریافته نقش پداگوژی معلممحور در انتقال ارزشهای اخلاقی به دانشآموزان و شناسایی چالشها و فرصتهای موجود در این حوزه است. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که پداگوژی معلممحور، با تمرکز بر نقش معلم بهعنوان الگو، زمینه مناسبی برای ترویج اخلاق فراهم میکند. امور تربیتی نیز بهعنوان ساختاری کلیدی، از طریق برنامههای منسجم مبتنی بر ارزشهای اسلامی، در این فرایند نقشی اساسی ایفا میکند. چالشهایی نظیر کمبود آموزشهای تخصصی برای معلمان، تضاد ارزشها میان خانواده و مدرسه و تأثیرات منفی رسانهها، از مهمترین موانع شناساییشده هستند. نتایج: تقویت مهارتهای تربیتی معلمان، تدوین برنامههای جامع مبتنی بر آموزههای اسلامی و ایجاد تعامل میان خانواده، مدرسه و جامعه، راهکارهایی مؤثر برای رفع موانع و ارتقای تربیت اخلاقی در مدارس محسوب میشوند |
کلیدواژه ها |
پداگوژی ، معلممحور، امور تربیتی، ارزشهای اخلاقی، تربیت اخلاقی، مدارس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |