مروری بر ادبیات پژوهشی در خصوص تاثیر فضای رسانه‌ای و اجتماعی بر کارامدی برنامه های دینی مدارس
کد مقاله : 1202-NCEEA3 (R8)
نویسندگان
امیرحسین نقی زاده *، منصوره رضایی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این مقاله مروری به بررسی تأثیر فضای رسانه‌ای و اجتماعی بر اثربخشی برنامه‌های تربیت دینی در مدارس پرداخته است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل نحوه تأثیرگذاری این فضاها بر یادگیری و نگرش دینی دانش‌آموزان و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این زمینه است. برای دستیابی به این هدف، از روش مرور سیستماتیک استفاده شده و مقالات علمی، گزارش‌ها و پژوهش‌های پیشین در این حوزه طی سال‌های اخیر جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد که فضای رسانه‌ای و اجتماعی می‌تواند با ارائه محتواهای متنوع و جذاب، انگیزه و کنجکاوی دینی دانش‌آموزان را افزایش دهد. همچنین، تعاملات اجتماعی در این فضاها به تسهیل یادگیری و شکل‌گیری هویت دینی کمک می‌کند. با این حال، چالش‌هایی مانند پراکنش اطلاعات نادرست و فشارهای فرهنگی ممکن است مانع از اثرگذاری مثبت این برنامه‌ها شود. در نهایت، نتایج این بررسی به نهادهای آموزشی توصیه می‌کند که برنامه‌های تربیت دینی را با رویکردی انطباقی و منطبق بر فضای اجتماعی و رسانه‌ای روز دنیا طراحی و اجرا نمایند.
کلیدواژه ها
تربیت دینی، فضای اجتماعی، فضای رسانه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر