نقش مصرف کالای فرهنگی کودک و نوجوان در نظام تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1036-NCEEA3 (R8)
نویسندگان
فوژان امیری *1، منصوره دسترنج2، مهدی مصلحی3
1گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این مقاله با هدف بررسی نقش مصرف کالاهای فرهنگی در کودکان و نوجوانان و تأثیر آن بر نظام تعلیم و تربیت انجام شده است. مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان یک عنصر کلیدی در شکل‌گیری هویت، اجتماعی‌سازی و توسعه خلاقیت کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود. این پژوهش با روش کتابخانه‌ای و با استفاده از تحلیل محتوای منابع علمی شامل مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط انجام شده است. داده‌ها از طریق بررسی این منابع جمع‌آوری و سپس در قالب مفاهیم و موضوعات کلیدی دسته‌بندی شده‌اند . یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مصرف کالاهای فرهنگی می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان کمک کند و آن‌ها را با میراث فرهنگی خود آشنا سازد. با این حال، چالش‌هایی مانند دسترسی نابرابر به کالاهای فرهنگی، تأثیرات منفی رسانه‌ها و تجاری‌سازی فرهنگ وجود دارد که نیازمند راهکارهای مناسب هستند. از جمله راهکارهای پیشنهادی می‌توان به افزایش دسترسی به کالاهای فرهنگی از طریق برنامه‌های فرهنگی رایگان و اینترنت، آموزش و آگاهی‌بخشی، تشویق به خلاقیت و نظارت والدین و مربیان اشاره کرد. در نهایت، این پژوهش تأکید می‌کند که توجه به مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان به عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت می‌تواند به توسعه پایدار فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک کند و نسل‌های آینده را برای مواجهه با چالش‌های جهانی آماده سازد. مصرف آگاهانه و مدیریت‌شده کالاهای فرهنگی می‌تواند به ارتقاء کیفیت زندگی و توسعه اجتماعی و فرهنگی کودکان و نوجوانان منجر شود.
کلیدواژه ها
مصرف فرهنگی، کودکان و نوجوانان، هویت فرهنگی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی